Hoe herken ik een oplichter?

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, doe het dan niet!

Alle huurwoningen die op Huurwoningen zijn geplaatst, worden aangeboden door particuliere verhuurders of makelaars. Huurwoningen doet er alles aan om de betrouwbaarheid en veiligheid van de website zo hoog mogelijk te houden. Helaas kan het voor komen dat een individu misbruik maakt van het vertrouwen van de bezoekers van Huurwoningen.
Ondanks dat Huurwoningen er alles aan doet om verhuurders en woningzoekenden te beschermen, is het belangrijk dat gebruikers zelf ook alert zijn op mogelijke fraude. We screenen alle woningen voordat deze op de website worden geplaatst, maar oplichters zijn vaak erg bedreven in hun oplichtingspraktijken en komen daardoor soms ongemerkt door de screening heen.

Wat is een oplichter?

Een oplichter, ook wel scammer genoemd, is iemand die op een onrechtmatige manier probeert om aan geld te komen. Op Huurwoningen zijn dit bijvoorbeeld verhuurders die een woning te huur aanbieden die in werkelijkheid helemaal niet beschikbaar is en hiervoor wel een geldbedrag vragen in de vorm van borg of garantie.

Hoe herken ik een oplichter?

Ten eerste geldt: als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is dit het vaak ook! Wordt er een mooie woning aangeboden in een heel populaire plaats tegen een relatief lage huur, dan is je voorzichtigheid geboden. Oplichters bieden vaak woningen aan in populaire steden en op plekken waarvan zij zeker weten dat de vraag naar woningen groot is.

Maak daarnaast nooit zomaar geld over naar een verhuurder voordat je de woning hebt bezichtigd. Natuurlijk is niet iedere verhuurder die om een borg vraagt onbetrouwbaar. Oplichters willen echter graag zo snel mogelijk geld van jou zien, nog voordat je de woning of de verhuurder in het echt hebt gezien. Dat bedrag dient zogenaamd als borg of als garantie voor toewijzing.

Omdat oplichters graag anoniem willen blijven, verloopt het contact vaak alleen via e-mail of per telefoon. Wil je bij een woning komen kijken, dan houden ze de boot vaak af. De verhuurder is dan zogenaamd te druk om op korte termijn af te spreken voor een bezichtiging of de verhuurder verblijft in het buitenland. Verder gaat een oplichter vaak niet volledig in op de vragen die jij stelt.

Wat kun je doen om de kansen op fraude zo klein mogelijk te houden?

Om ervoor te zorgen dat jij niet in de val van een oplichter trapt, zijn er een aantal voorwaarden die je zelf kunt stellen voordat je in zee gaat met een verhuurder.

  • Controleer de foto’s van de woning en kijk of de foto’s kloppen bij de beschrijving. Controleer ook of de huurprijs reëel is. Ligt de huurprijs ver onder het gemiddelde van de stad waarin jij een woning zoekt of klopt de beschrijving niet, dan is de kans groot dat de verhuurder niet helemaal eerlijk is.
  • Stel altijd een huurovereenkomst op met de verhuurder. Oplichters werken vaak zonder overeenkomst of contract. Mocht de verhuurder zich niet aan de afspraken houden, dan sta je met een ondertekende huurovereenkomst daarnaast een stuk sterker.
  • Eerlijke verhuurders zullen je nooit zomaar vragen om borg te betalen voordat je de woning hebt gezien of een contract hebt ondertekend. Borg is een garantie voor de verhuurder dat de woning weer in nette staat wordt opgeleverd als de huurder vertrekt. De borg betaal je vanzelfsprekend dus pas na het ondertekenen van het huurcontract.
  • Ga niet akkoord met anonieme betaalwijzen, zoals via Western Union, Airbnb en Moneygram. Oplichters maken hier vaak gebruik van, omdat het via deze betaalwijzen moeilijk te achterhalen is waar het geld precies naartoe gaat. Wees ook op je hoede bij verhuurders uit het buitenland.
  • Geef nooit zomaar een kopie van je identiteitsbewijs. Oplichters kunnen jouw identiteit hiermee misbruiken. Geef je gegevens pas wanneer je het huurcontract gaat ondertekenen.
  • Als extra check kun je via het Kadaster nagaan wie de eigenaar van de woning is.

Vermoed je fraude? Meld dit dan direct aan Huurwoningen en ga niet in zee met de verhuurder.

Heb je antwoord gekregen op je vraag? Bedankt voor de feedback! Er is een probleem opgetreden bij het versturen van uw feedback. Probeer het later opnieuw.

Nog steeds hulp nodig? Neem contact met ons op Neem contact met ons op